Sasko s párou!

Železniční nostalgie a parní vlaky

Věděli jste, že Sasko je skutečnou pokladnicí pro všechny fanoušky starých vlaků? Dodnes je tu v provozu pět úzkokolejných drah, které byly založeny před 130 lety Královskými saskými státními drahami. Dnes sahá tato mimořádná dopravní síť z Polabí až po hřebeny Krušných hor. Historická železnice, atraktivní krajina a místa, která stojí za to vidět – na své si tu přijdou nejen fanoušci historické železniční dopravy, ale i běžní turisté a rodiny. Díky každodennímu provozu nemusíte tyto výlety nijak zvlášť plánovat, stačí jen nastoupit, zavřít dveře a užívat si! Kromě funkčních tratí existuje také mnoho muzejních železnic. A mimochodem: Sasko z výšky uvidíte také z visutých drah a lanovek.

 

Saská úzkokolejka v číslech

750 mm

je standardní šířka rozchodu kolejí

1881

v tomto roce byla otevřena první saská úzkokolejka

514 km

byla celková délka úzkokolejných tratí v dobách jejího největšího rozkvětu

Bohatá železniční historie Saska

Saská průmyslová kultura je úzce spjata s historií dopravy. Vzhledem ke své geografické poloze ve středu Evropy bylo Sasko již od středověku křižovatkou důležitých dopravních cest. Vznikla zde první německá dálková železniční trať. Spojovala města Drážďany a Lipsko. Odvážné inženýrské stavby, jako jsou mosty, impozantní vlaková nádraží a různé historické parní, lanové a visuté dráhy, o tom ostatně přinášejí svědectví dodnes.

 

3 muzea pro vlakové nadšence

1. Železniční muzeum Saská Kamenice
2. Muzeum dopravy v Drážďanech
3. Železniční muzeum Schwarzenberg

Mimochodem: Drážďanské železniční muzeum, které je zážitkem pro všechny fanoušky vlaků, pořádá také například každoroční setkání parních lokomotiv. Tato akce je pro návštěvníky otevřena pouze v několika pevných termínech nebo na vyžádání. Veškeré informace a termíny najdete na webové stránce.

Extra tip: Impozantní Göltzschtalský most je největším cihlovým železničním mostem na světě a je symbolem Fojtska. A nedaleký Elsterský viadukt je pak druhým největším v tomto regionu

Naše tipy pro zábavu na železnici

Plnou parou vpřed!

  • Umíte si to představit? Pět úzkokolejek, které jsou dodnes v každodenním provozu. A některé z nich pravidelně nabízejí různé tematické a speciální výlety

  • Parním vlakem do nejvýše položeného města v Německu? Žádný problém! Umožní vám to Fichtelbergbahn. Start je v Cranzahlu, odkud asi po hodině pohodové jízdy romantickou krajinou Krušných hor dojedete do Oberwiesenthalu, který leží ve výšce 914 metrů.

  • Lößnitzgrundbahn jezdí denně podél radebeulských vinic až do Moritzburgu (rozhodně se nezapomeňte podívat na zámek!) a dále do Radeburgu.

  • Plnou parou do hor: Žitavská úzkokolejka vede ze Žitavy ve východním Sasku do dvou kouzelných lázní Jonsdorf a Oybin divokou a romantickou krajinou Žitavských hor.

  • Určitě jedna z nejkrásnějších železničních tratí v Evropě, to je Weißeritztalbahn vedoucí z Freitalu u Drážďan až do Krušných hor. Proměnlivá krajina a neuvěřitelné výhledy nabízejí specifické kouzlo v každém ročním období.

  • Döllnitzbahn vede z atraktivního města Oschatz okouzlující krajinou až do Mügelnu.

Sasko z výšky visutých drah & lanovek

  • Od roku 1901 spojuje drážďanská visutá dráha (Dresdner Schwebebahn) městské části Loschwitz a Oberloschwitz. Z výšky 84 metrů se otevírá nádherný panoramatický výhled na drážďanské údolí Labe.

  • Další podobnou atrakcí na labských svazích v Drážďanech je jízda lanovkou Dresdner Standseilbahn. Tato lanová dráha je považována za jednu z nejkrásnějších v Německu a od roku 1984 je památkově chráněná.

  • Fichtelbergská visutá dráha je nejstarší lanovkou v Německu – první jízda se tu odehrála už v roce 1924! Stále vás každý den zaveze na nejvyšší horu Saska a překonává výškový rozdíl 303 metrů. Nádherný výhled v ceně!

Vítejte na palubě! Paroplavba na Labi

Nejsou to jen vlaky, které jezdí na páru... Stejně fascinující je saská labská paroplavba. Věděli jste, že tu najdete nejstarší a největší flotilu kolesových parníků na světě? Skládá se z devíti historických parníků, z nichž nejstarší, osobní parník „Stadt Wehlen“, byl postavený už v roce 1879. A parník „Diesbar“ drží další rekord: má nejdéle sloužící parní stroj (z roku 1841) na říčním parníku na světě. Labská paroplavební společnost byla založena už v roce 1836 a dvanácti občanům Drážďan tak bylo uděleno privilegium provozovat plavbu parníky v Saském království. V roce 1910 získala flotila své poslední kotviště na terasovitém břehu Brühlšskou terasou.

Dnes jsou charakteristické parníky „Bílé flotily“ nedílnou součástí obrázku Drážďan. Impozantní lodě nabízejí moderní zážitek s kouzlem dávných časů – ať už kulturní výlet po Drážďanech a okolí, nebo nádherné výhledy do polabské přírody cestou podél vinic do Míšně, na zámek Pillnitz případně až do Saského Švýcarska. Velmi oblíbené jsou také speciální adventní výlety nebo Dixielandový festival!